torstai 11. marraskuuta 2021

Meidän leikkiympäristö

MITÄ OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAA ILMAN, ETTÄ KUKAAN OPETTAA? (Hanne Nyman 27.10.21)

Oppiiko lapsi paremmin, kun hänet innostetaan ja motivoidaan oppimisympäristössä opettelemaan uutta asiaa hänen oppimisen herkkyyskaudellaan?

Muutaman viikon ajan on meillä ollut oppimisympäristössä vapaasti saatavilla Logicot, joista olemmekin jo useampaan otteeseeen kertoneet. 


Logigoissa on ollut valtava innostus. Jos olisimme ottaneet vain viskarituokiolla lukumäärän ja luvun yhdistämistä paperitehtävällä, niin se olisi varmaankin jäänyt siihen kertaan. Nyt sitä saa harjoitella niin paljon kuin haluaa. Yhtenä motivointikeinona on ollut tarran laittaminen tehtävän tehtyä. Myös muiden malli on ollut motivointikeinona. Myös nuoremmat lapset kuin viskarit ovat saaneet harjoitella. Osa on tehnyt viskareiden kanssa samoja tehtäviä ja osa vähän helpompia lapsen kehitystason mukaan. Kuvassa näkyy kahden eri vaikeustasoisen paketin tehtäviä. 


Olemme jaotelleet oppimisympöristön:
 
*autoleikkiin
*kotileikkiin
*rakenteluleikkiin
*liikuntaleikkiin
*prinsessalinnaleikkiin
*käytävän vaihtuviin leikkeihin
*kirjastoon
*ateljeehen
*omien ajatusten tilaan
Autoleikkiin ilmestyi tällä viikolla kiertävän lastenhoitajan tekemä "matkailuauto". Lapset ovat sillä matkustaneet matkalaukkujen (=liikuntaleikin pehmopalojen) kanssa. Auton kyydissä on mm. pelattu konsolipelejä. Alunperin tekijä ajatteli siitä laivaa, kun meillä on menossa Merikarhu-projekti, mutta lapsille se oli selvästi matkailuauto.

Kotileikin siivouskaaosta helpotimme kuvilla. Nyt lapset tietävät, missä on kuppien, hedelmien jne. paikka ja siivoaminen on helpompaa. Kotileikissä on muutamia luonnonmateriaaleja ruokina ja niistä tulee välillä lattialle roskia, joita lapset haluavat innoissaan itse lakaista. Kotileikissä on hyvä harjoitella silmä-käsiyhteistyötä ja sorminäppäryyttä vauvoja pukiessa. 
Kotileikkiin jokaisen lapsen on helppo mennä, koska tietää, mitä leikin roolissa tehdään. Kotileikin maailma on jokaiselle tuttu.  


Tässä kuvassa näkyy niitä vaihtuvia leikkipisteitä. Tällä viikolla haimme toisesta ryhmästä Barbit, joita yksi lapsi on jo hetken aikaa toivonut. Eläinleikki ja leikkipuistoleikki yhdistyvät välillä käytävällä. Molemmissa leikeissä on ollut paljon myös poikia leikkimässä. Näissä mielikuvistusleikeissä lapsi harjoittelee roolia esineen kautta. Linnaleikissä, autonkorjausleikissä, matkailuautossa sekä kotileikissä olevissa roolileikkeissä lapsi on itse roolissa. Leikeissä muodostuu juoni. Roolileikkissä lapsi ei leiki vain omaa leikkiään vaan roolileikki on ennen kaikkea leikkiä yhdessä toisten kanssa. 
Siinä opetellaan mm.:
*huomiomaan toisen ajatuksia, 
*liittymään mukaan toisen mielikuvitukseen, 
*tuomaan omia ajatuksiaan leikkiin, 
*antamaan välillä periksi ja välillä pitämään omia puoliaan. 
*hallitsemaan tunteista tulevia impulsseja
*vuorovaikutusta toisten kanssa
*uusia sanoja ja lausahduksia

Toisin sanoen taitoja, joita tulee tarvitsemaan läpi elämän. Erityisesti työelämässä, jos tekee työtä työyhteisössä. 




Viime viikolla rakenteluleikissä osa lapsista innostui lajittelemaan meidän legot värin mukaisesti. Lajittelu on yksi matematiikan harjoittelemisen ensimmäisistä osa-alueista.

 Rakenteluleikissä lapsi  luo kokeilemalla uutta. Omilla käsillä tehdyt rakennelmat tuottavat onnistumisen kokemuksia. Rakennellessa lapsi harjoittelee hahmottamaan erilaisia leveyksiä, pituuksia ja kokoeroja. Mitä vanhempi lapsi on sitä tarkemmin hän muodostaa mielikuvan siitä, mitä pyrkii rakentamaan.  Joidenkin tutkimusten mukaan rakenteluleikki voi helpottaa matemaattisten aineiden opiskelua myöhemmin. 

Usein rakennelmilla aletaan leikkimään roolileikkiä, kuten alakuvassa olevassa rakennelmassa leikittiin viime


Tämä omien ajatusten paikka on vasta tällä viikolla rakennettu. Tänne saa tulla ptököttelemään ja nauttimaan omista ajatuksista. Aisherkille lapsille päiväkodin ympäristöstä tulee paljon ärsykkeitä ja heitä voi helpottaa jo tieto siitä, että he pääsevät halutessaan omaan tilaan. 

Tässä näkyvät meidän kirjasto sekä pelinurkkaus.



Ja muutama kuva ateljeesta. Suomalaisissa päiväkodeissa ei kiinnitetä huomiota materiaalien esille laittamiseen ja sen houkuttelevuuten paljon huomiota. Mekin sitä aloimme harjoittelemaan vasta leikkikoulutuksen myötä ja olemme siinä kehittämisen alkutaipaleella. Ateljeessa on viikon verran ollut pensselit ja vesivärit, mutta ihmeeksemme kukaan lapsi ei ole niihin koskenut. Niinpä tiistaina esittelimme lapsille nämä uudet pisteet ja niiden toiminnan. Ja sen jälkeen lapset iltapäivällä heti maalasivat ja alkoivat tekemään luovia askarteluja. Yhden lapsen kanssa haimme päiväkodin askarteluvarastosta lisää materiaalia, kuten kangastilkkuja.


Käytävällä on tällä hetkellä sählypelit suuressa suosiossa. Ruokasaliin johtaa liikuntamerkeillä tehty liikuntarata. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti